Jan Šmíd
manažer servisu, MRM Machinery s.r.o.
Rok absolvování: 2021, Obor: Podnikání - nástavbové studium
Jak vzpomínáte na roky strávené na SOŠ a SOU Vyškov?
První den ve škole po X letech! Chvíle, kdy jsem vstoupil do dveří učebny a žáci třídy NS1 mě uvítali nejistým pozdravem: „Dobrý den …“. Bez prodlení jsem žáky uvedl na pravou míru. Ne, nejsem učitel, jen mi chvíli trvalo najít si cestu zpátky do lavic. Ono studovat téměř ve čtyřiceti letech a mít za spolužáky teenagery je zážitek.
Co zásadního Vám naše škola přinesla do profesního života?
Jelikož se v profesním životě pohybuji již dlouho, bral jsem školu trochu jiným úhlem pohledu. Odnesl jsem si nejen vědomosti, ale také zkušenosti v komunikaci s lidmi. Ano, zdá se to být podivné, ale pokud chcete změnit svůj dosavadní život montéra, servisního technika, prodavačky, operátora výroby nebo skladníka, musíte umět mluvit! Nejde jen o to rozvázat jazyk, ale zbavit se trémy, naučit se říci stručně a jasně co chcete sdělit. Získat trochu sebedůvěry a aspoň prvotní střípky autority, umět lidi zaujmout a tím je přesvědčit k poslechu. Váš první krok k úspěchu? Říci si o výši platu. Zkouškové období bylo pro mě tréninkovým polem pro profesní ring. Tímto chci poděkovat zejména paní učitelce Vernerové, která mi byla vzorem respektu a autority.
Který z předmětů Vás nejvíce bavil a proč?
Předmět, který mě hodně bavil a čas strávený nad úkoly nebylo pro mě trýznění, ale zábava, tak je to jednoznačně angličtina. Vždy, když jsem přišel do hodiny pana učitele Kraváčka, tak jsem si odnesl něco nového. Angličtina není o tom naučit se 250 slovíček a komolit je dokola, ale je o komunikaci. A jsme zase u toho. Nebojte se mluvit!
Čemu se nyní profesně věnujete a jaké hlavní činnosti Vaše stávající práce obnáší?
Mezi mé hlavní pracovní aktivity patří komunikace se zákazníkem a s výrobci strojů, zajištění dodávek náhradních dílů (originálních i alternativních), plánování a logistika, technická podpora operátorům strojů CNC a v neposlední řadě také zajištění přepravy od malých zásilek po kontejnerovou dopravu z Tchaj-wanu.
Co Vás na vaší stávající práci nejvíce baví?
Jsem sám sobě šéfem. Pracuji z domova i z kanceláře. Občas si naordinuji servis, abych poznal specifika daného stroje. Plat mám paušální, tedy nezáleží, kolik hodin trávím u počítače, ale zda je vše vyřízeno. Cením si možnosti denně odvádět dceru do školy. No řekněte, kolik znáte tatínků, kteří chystají snídani? Většina z nich ráno zmizí dříve, než vstává zbytek rodiny.
Z jakého důvodu má smysl studovat technický obor?
Není pravidlo, že co studujete, tím se budete živit. Ruku na srdce, ve dvaceti má málokdo tak silnou vizi, čím se chce stát. Často se lidé jen nechávají unášet osudem. Studium technických oborů přináší možnost stát se specialistou nebo odborníkem v rámci studovaného oboru. To přináší velké možnosti nejen na trhu práce. Důležitější, než co studujeme, je to, zda na to máme předpoklady. V opačném případě se budeme trápit. Například já jsem chtěl být uměleckým kovářem. Na dni otevřených dveří jsem byl požádán, abych nakreslil růži. Poté mi bylo doporučeno, ať se poohlédnout jinam. Tak se ze mě stal manažer ve strojírenství.